Πέμπτη 21 Μαρτίου 2013

Mια μπαλάντα για τη Ρεβέκκα ( Εύα Θ. Τάξη Γ΄)



ME AΦΟΡΜΗ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ, ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΖΟΜΑΣΤΕ
ΚΑΙ ΣΥΖΗΤΑΜΕ…

1) Η Ρεβέκκα είναι παιδί ενός Εβραίου και μιας χριστιανής.
Η ίδια ομολογεί πως κάποιες φορές νιώθει λιγάκι ξεκρέμαστη.
Tι γνώμη έχετε για τους μεικτούς γάμους;

Οι μεικτοί γάμοι αρκετές φορές δημιουργούν προβλήματα στα παιδιά, ειδικά εάν αυτά βρίσκονται σε μικρή ηλικία. Η απόφαση για την θεότητα στην οποία πρέπει να διαλέξουν να αφοσιωθούν πνευματικά είναι σε μεγάλο βαθμό δύσκολη, εφόσον ο κάθε γονιός έχει διαφορετική άποψη. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αμφισβήτηση του παιδιού σε σημαντικά θέματα καθώς κα τον διχασμό για τις διάφορες πεποιθήσεις του.

2) Με τους βομβαρδισμούς η οικογένεια της Ρεβέκκας καταφεύγει σε ένα χωριό όπου η ζωή της φαίνεται αρχικά δύσκολη.
Συζητήστε και συγκρίνετε τον διαφορετικό τρόπο ζωής και νοοτροπίας των ανθρώπων της πόλης και του χωριού.
Υπάρχουν πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα; Ποια;

Η διαμονή μου στην πόλη ήταν πολύ σύντομη, ενώ παράλληλα ήμουν αρκετά μικρή ηλικιακά. Έτσι δεν έχω αναμνήσεις και νοσταλγίες τέτοιο τύπου. Τα σημερινά χωρία είναι εκσυγχρονισμένα, καθώς η λέξη “ χωριό “ δεν θεωρείται πλέον ένα απόμακρο μέρος μακριά από τον υπόλοιπο κόσμο Οι κάτοικοι των χωριών σήμερα έχουν ένα α’ επίπεδο γνώσεων και οι νοοτροπία τους έχει μεταμορφωθεί σε μία φυσιολογική. Αντίθετα, σύμφωνα με συνομιλίες μου με φίλους που κατοικούν σε πόλεις, γνωρίζω πως εκεί το φυσιολογικό έχει μετατραπεί σε κάτι πολύ τραβηγμένο και οι δικιά τους νοοτροπία έχει αλλάξει σημαντικά. Αρνητικά θα έλεγα.

3) Η Αύρα ήταν η καλύτερη φίλη της Ρεβέκκας. Κι όμως, κάποια στιγμή της ζήτησε να πάψουν να βλέπονται. Γιατί;
Συζητήστε το θέμα της φιλίας. Τι σημαίνει για τον έφηβο αληθινός φίλος;

Η Αύρα αγαπούσε πολύ την Ρεβέκκα. Κάτω από πίεση και με εξαναγκασμό του πατέρα της υποχρεώθηκε η ίδια να κόψει την οποιαδήποτε σχέση είχε με την παιδική της φίλη, η οποία ήταν Εβραία. Η διαφορετικότητά τους στο θρήσκευμα ήταν γεγονός αντιλογίας του πατέρας της. Τον δυσαρεστούσε. Με βάση αυτό το παράδειγμα, αντιλαμβανόμαστε πως η παιδική αγαθότητα και αγνότητα ξεπερνά κάθε είδους θρήσκευμα, κάθε φυλή και κάθε “ πιστεύω “ . Από την άλλη η σκληρότητα των εφήβων εμφανίζεται χωρίς αισθήματα.

4) Τη Ρεβέκκα και τον Αντρίκο τους συνδέει ένα αμοιβαίο βαθύ αίσθημα που οι ίδιοι πιστεύουν ότι είναι έρωτας.
Τι ρόλο παίζει σήμερα ο έρωτας στη ζωή των νέων;

Σύμφωνα με την προσωπική μου γνώμη, υπάρχουν κάποιες ιδέες, αξίες και συναισθήματα τα οποία είναι διαχρονικά και δεν αλλάζουν με το πέρασμα των αιώνων. Ο έρωτας, για παράδειγμα, είναι ένα πολύ δυνατό συναίσθημα το οποίο συμβάλλει σημαντικά στην ζωή των ανθρώπων, και ειδικότερα των νέων. Ο Αντρίκος και η Ρεβέκκα τρέφουν δυνατά συναισθήματα ο ένας για τον άλλο, με τα λεγόμενά τους. Στην πορεία όμως η Ρεβέκκα φαίνεται να τον ξεχνάει ενώ ερωτεύεται κάποιον άλλο το διάστημα που λείπει ο Αντρίκος.  Ο έρωτας δεν είναι στάσιμος. Σε κάποιες περιπτώσεις ίσως “ μένει “ για πάντα, όμως ένας άνθρωπος ταιριάζει με πολλούς άλλους, όχι αποκλειστικά με έναν σε ολόκληρο τον κόσμο.


ΚΑΤΑΝΟΟΥΜΕ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΑΜΕ…
1)   Τι σημαίνει ο τίτλος του β΄κεφαλαίου «Κοιμηθήκαμε σκλάβοι και ξυπνήσαμε ελεύθεροι»;

Ο τίτλος “ κοιμηθήκαμε σκλάβοι και ξυπνήσαμε ελεύθεροι “ εννοεί πως το ένα βράδυ που έπεσαν για ύπνο βρίσκονταν κάτω από τον γερμανικό ζυγό και το άλλο πρωί είχε κηρυχθεί.

2)   Πώς κρίνετε τη συμπεριφορά της Αυγούστας;

Η συμπεριφορά της Αυγούστας είναι συμβολική. Η καταγωγή της θέλει να δείξει την διαφορετικότητα των ανθρώπων. Είναι Γερμανίδα και παρόλ’ αυτά βοήθησε τα Εβραιόπουλα και τα προστάτεψε από τους Γερμανούς στρατιώτες. 

3)   Γιατί η Ρεβέκκα αποφεύγει να θυμάται το παρελθόν;

Η Ρεβέκκα πέρασε δύσκολα στα παιδικά της χρόνια. Της έχουν μείνει αναμνήσεις πολέμου, πράγμα άσχημο για ένα παιδί. Αποφεύγοντας να μιλάει για όλες αυτές τις κακές στιγμές, προσπαθεί να κάνει πως ξεχνάει και να μην σκέφτεται το παρελθόν.

4)   Γιατί, κατά τη γνώμη σας, η Ρεβέκκα, όταν πλησίασε τη στέρνα με το νερό και αισθάνθηκε τον πειρασμό να βουτήξει, τρόμαξε και το έβαλε στα πόδια; Τι σκέφτηκε;

Την στιγμή που πλησίασε την στέρνα με το νερό ήθελε να βουτήξει όμως δίστασε. Δεν ξέρει τι ακριβώς την έκανε να αποχωρήσει, καθώς άρχισε να τρέχει.


5)  Πιστεύετε ότι είναι εύκολο για μια έφηβη να ζήσει ολομόναχη για ένα τόσο   μεγάλο χρονικό διάστημα;
Όχι, αντιθέτως είναι ό, τι πιο δύσκολο. Πρέπει να συνεχίσει την ζωή της με ένα σωρό ερείπια από αναμνήσεις, ολομόναχη. Δεν έχει κάποιο στήριγμα και είναι αναγκασμένη να τα βγάλει πέρα μόνη της. 

ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Σκιαγραφήστε με λίγα λόγια τα κύρια πρόσωπα του μυθιστορήματος.

 Πατέρας: Είναι ένας πατέρας εργατικός, φέρεται με αγάπη και στοργή στα παιδιά του. Είναι σκληρός όμως, αφήνει πίσω τα συναισθήματα για την οικογένειά του και πηγαίνει στον πόλεμο.

Μητέρα: Συμπεριφέρεται με τρυφερότητα στα παιδιά της. Είναι μια συνηθισμένη μητέρα, η οποία αγαπάει τα παιδιά της.



Παππούς Οβαδίας : Σκληρός άνθρωπος, ψυχικά δυνατός. Ξεχωριστός χαρακτήρας με πολύ αδυναμία στα εγγόνια του.

Γιαγιά Σαρίνα : Προσπαθεί να ηρεμίσει τα πνεύματα και να καθησυχάσει τους υπόλοιπους οι οποίοι αγχώνονται με τον πόλεμο. Σπάνια χάνει την ψυχραιμία της, ακόμα και τότε όμως δεν δείχνει την ψυχραιμία της.

κ. Εμμανουήλ: Τα δύο συναισθήματα τα οποία κυριαρχούν στον κ. Εμμανουήλ είναι η καπατσοσύνη και ο καιροσκοπισμός.

Αυγούστα: Εξαιρετικό παιδί το οποίο κάποιες στιγμές παρασύρεται από τις ιδέες του πατέρα της.

Αντρίκος: Θαρραλέος.  Τον εκφράζει απόλυτα η γενναιότητα και ο πατριωτισμός του.

Κωνσταντίνος: Ευαίσθητος, γεμάτος συναισθήματα. Δένεται με την Ρεβέκκα, την οποία αγαπάει υπερβολικά πολύ.

κ. Μάγγος: Έδειξε αλληλεγγύη στην Ρεβέκκα. Την φιλοξένησε στο σπίτι του στον μύλο και της φέρθηκε με στοργή και τρυφερότητα.


Δεν υπάρχουν σχόλια: